Allah SWT telah mencipta dan
menjadikan alam ini seluruhnya lengkap dengan sistem yang menyeluruh. Antara satu sama lain ada perkaitan dan
manfaatnya yang tersendiri. Allah yang
menjadikan semua isi alam ini dan Dialah Yang Maha Mengetahui segala perkara
dari sekecil-kecil sehinggalah ke sebesar-besarnya. Oleh itu Allah menjadi sumber ilmu dan
pengetahuan yang sebenarnya. Allah
mengajar manusia dengan ilmu-ilmunya menerusi secara formal iaitu wahyu dan
tidak formal iaitu menerusi ilham. Secara
formal menerusi wahyu diturunkan kepada Rasul secara ayat qauliyah yang menjadi
panduan dan manhaj kepada kehidupan manusia.
Itu merupakan kebenaran yang mutlak dari Allah untuk manusia. Manakala secara tidak formal dilakukan
menerusi ilham secara langsung menerusi tafakkur, tadabbur dan penelitian
terhadap alam. Ini adalah dalam rangka
bagaimana manusia mempergunakan sarana alam untuk kemudahan kehidupan
mereka. Ia merupakan kebenaran dari
pengalaman-pengalaman yang dilalui oleh manusia. Kedua-dua cara ini penting bagi manusia dalam
rangka mengabdikan diri kepada Allah dan bertakwa.
1. Allah.
1.1.
Yang Maha Pencipta.
Dalil
:
·
Q.25:2, Tuhan yang menguasai
pemerintahan langit dan bumi, dan yang tidak mempunyai anak serta tidak
mempunyai sembarang sekutu dalam pemerintahanNya, dan Dialah yang menciptakan
tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan mahluk-mahluk itu dengan ketentuan
takdir yang sempurna.
1.2.
Yang Maha Bijaksana.
Dalil
:
·
Q.67:14, Tidakkah Allah yang
menciptakan sekalian mahluk itu mengetahui (segala-galanya)? Sedang Ia Maha Halus urusan pentadbiranNya
lagi Maha Mendalam Pengetahuan Nya.
2. Jalan Formal.
2.1.
Dengan Wahyu.
Sarahan
:
·
Secara resminya ilmu Allah kepada
mahluk adalah menerusi wahyu kepada para Rasul alaihissalam.
Dalil
:
·
Q.3:38, Ketika itu Nabi Zakaria
berdoa kepada Tuhannya, katanya : “Wahai Tuhanku. Kuniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat
keturunan yang baik, sesungguhnya Engkau senantiasa Mendengar (menerima) doa
permohonan”.
2.2.
Memerlukan Rasul.
Sarahan
:
Penurunan wahyu ini bukanlah kepada
sembarang orang, bahkan kepada mereka yang dipilih oleh Allah untuk
melaksanakan tujuan demikian. Para Rasul
adalah mereka yang terpilih untuk menerima wahyu-wahyu yang telah diturunkan
itu.
Dalil
:
·
Q.42:53, Iaitu jalan Allah yang
memiliki dan menguasai segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Ingatlah !
Kepada Allah jualah kembali segala urusan.
2.3.
Ayat Qauliyah.
Sarahan
:
Wahyu yang diturunkan itu merupakan
kitab langsung dari Allah berkenaan sesuatu perkara yang kita namakan dia
sebagai ayat qauliyah.
Dalil
:
·
Q.55:1-2, (Tuhan) Yang Maha Pemurah
serta melimpah-limpah rahmatNya. Dialah
yang telah mengajarkan Al-Qur’an.
·
Q.96:1, Bacalah (wahai Muhammad)
dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian mahluk).
2.4.
Berfungsi sebagai Pedoman Hidup.
Sarahan
:
Ilmu-ilmu dari wahyu ini berfungsi sebagai pedoman hidup
kepad manusia atau manhajul hayat.
Dalil
:
·
Q.3:19, Sesungguhnya agama (yang
benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam.
Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak
berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah
sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya, perselisihan
itu pula) semata-mata karena hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar
akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan
hisabNya.
·
Q.3:85, Dan sesiapa yang mencari
agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya dan ia pada hari
akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.
2.5.
Kebenarannya Mutlak.
Dalil
:
·
Q.2:147, Kebenaran (yang datangnya
kepadamu dan disembunyikan oleh kaum Yahudi dan Nasrani) itu (wahai Muhammad)
adalah datangnya dari Tuhanmu, oleh itu jangan sekali-kali engkau termasuk
dalam golongan orang-orang yang ragu-ragu.
·
Q.41:53, Kami akan perlihatkan
kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang
terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas
kepada mereka bahawa Al-Qur’an adalah benar.
Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi
mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu ?
3. Jalan Non Formal.
3.1.
Dengan Ilham.
Dalil
:
·
Q.90:5, Patutkah manusia yang
demikian keadaannya (terpedaya dengan kekuasaan yang ada padanya dan) menyangka
bahawa tidak ada sesiapapun yang dapat mengatasi kekuasaannya (dan
menyeksakannya) ?
3.2.
Langsung.
Dalil
:
·
Q.2:31, Dan ia telah mengajarkan
Nabi Adam akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya
kepada malaikat lalu Ia berfirman : “Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini
semuanya jika kamu golongan yang benar”.
·
Q.55:4, Dialah yang telah
membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.
3.3.
Ayat Kauniyah.
Dalil
:
·
Q.3:190, Sesungguhnya pada kejadian
langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda
(kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang
berakal.
·
Q.41:53, Kami akan perlihatkan
kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang
terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas
kepada mereka bahawa Al-Qur’an adalah benar.
Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi
mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu ?
3.4.
Berfungsi sebagai Sarana Hidup.
Dalil
:
·
Q.11:61, Dan kepada kaum Tsamud,
Kami utuskan saudara mereka : Nabi Soleh.
Ia berkata : “Wahai kaumku !
Sembahlah kamu akan Allah. Sebenarnya
tiada Tuhan bagi kamu selain daripadaNya.
Dialah yang menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi, serta menghendaki
kamu memakmurkannya. Oleh itu mintalah
ampun kepada Allah dari perbuatan syirik, kemudian kembalilah kepadaNya dengan
taat dan tauhid. Sesungguhnya Tuhanku
senantiasa dekat, lagi senantiasa memperkenankan permohonan hambaNya”.
3.5.
Kebenaran Eksperimen.
Dalil
:
·
Q.10:36, Dan kebanyakan mereka,
tidak menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja, (padahal) sesungguhnya
sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran
(iktiqad). Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.
3.6.
Untuk Manusia agar Beribadah.
Dalil
:
·
Q.51:56, Dan (ingatlah) Aku tidak
menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat
kepadaKu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar